Köpavtal

1. KÖP

Vid beställning över Internet ingås ett avtal om köp när du tryckt på "Sänd beställning" i kundvagnen. Därefter skickas automatiskt en preliminär orderbekräftelse till dig via e-post (förutsatt att du lämnat rätt e-postadress). Om du inte har mottagit en orderbekräftelse från oss har din order inte gått igenom korrekt, du behöver då kontakta oss omgående. I din orderbekräftelse kan du kontrollera vad du beställt från oss, samt vilka leveransval du gjort. Vid beställningar som lagts av personal i vårat Showroom/Satellit-showroom är det extra viktigt att du som kund går igenom orderbekräftelsen efter lagd order och stämmer av mått/skötselråd/fraktvillor/leveranstid etc. mot informationen på vår hemsida gällande produkt(erna) i ditt köp, för att säkerställa att du uppfattat korrekt information och att ordern är korrekt lagd. Om något mot förmodan blivit fel eller om du vill ändra något kontaktar du oss omgående.

2. PRISER

Alla priser är i SEK inklusive moms. Priserna som framgår är alltid de aktuella. Vi förbehåller oss rätten att när som helst justera priserna. Varken prissänkningar eller prishöjningar som presenteras i vår webbshop påverkar ordrar som redan lämnat vårt lager. Returer görs till samma pris som köpet.

3. LEVERANS & FRAKT

På produktsidan kan man se om respektive produkt finns i lager eller inte. Då varan finns i lager kan du efter beställning hämta den på vårt lager i Jordbro. Vid hemleverans levereras varan generellt inom ca 1-5 arbetsdagar inom Stockholm och inom en vecka till resten av landet (Stockholms skärgård/Mälardalen/Mellansverige/Syd/Göteborg/Övriga Sverige), behöver ni varorna en speciell dag så skriv gärna det när ni lägger ordern eller kontakta vår kundtjänst. Vi använder oss av lämpligt åkeri beroende på vart varorna skall skickas geografiskt. I ett antal utvalda orter har vi möjlighet att bära in varorna och på övriga orter sker leveransen till gata/port. Det är viktigt att du som kund finns tillgänglig under avtalad tid. Om vi inte kan leverera inom den tidsram som du blev informerad om vid köpet så tar vi kontakt med dig för en ny leveranstidpunkt. Kunden har vid försening rätt att häva köpet utan kostnad, kontakta oss i så fall. 

4. BETALNING

Vi använder Klarna Checkout samt Stripe som betallösningar. Du kan betala med Kort, Banköverföring, Faktura eller Delbetalning

sweef.de och happyfluffycloud.com/de-DE använder vi också Stripe. Du kan betala med Kort, Banköverföring eller Digital plånbok.

KLARNA

Klarna Faktura - Handla nu - betala efter leverans!

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 30 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från Klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Läs mer om Klarnas villkor för faktura här.

Klarna Konto - Delbetala från 50 kr/mån!

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

Läs mer om Klarnas villkor här.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Allmänna villkor hittar du här
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här.

Klarna AB, organisationsnummer SE556737-0431

STRIPE

Med Stripe elimineras alla osäkerhetsmoment när det gäller betalningsmetoder. Oavsett om du vill betala med kort, banköverföring eller digital plånbok erbjuder Stripe de relevanta betalningsmetoderna för dig i din region. 

Här är några av de betlningsmetoder som erbjuds på sweef.de och happyfluffycloud.com/de-DE:

  • PayPal
  • Apple Pay
  • Google Pay 

Läs mer om Stripes många betalningsmetoder här

Läs mer om Stripes betalningsvillkor här.

5. GARANTI & REKLAMATION

Vi säljer alla produkter med 2 års fabriksgaranti samt 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Mer om Reklamationsrätten kan du läsa om på Konsumentverkets hemsida.

Skulle varan olyckligt vara fraktskadad/defekt då den anländer ("6. Fel vid leverans / 7. Transportskador")behöver vi att du skickar in bilder/underlag på eventuella defekter till reklamation@sweef.se (För sweef produkter) & Info@happyfluffycloud.com (för Happy Fluffy Cloud produkter).

Om du haft oturen att motta en produkt med produktionsdefekter/fabriksfel behöver vi att du skickar in bilder/underlag på eventuella defekter, ihop med en beskrivning av när och hur defekten uppkom till reklamation@sweef.se (För sweef produkter) & Info@happyfluffycloud.com (för Happy Fluffy Cloud produkter).

Vi behandlar din reklamation omgående. Om reklamationen är giltig ser vi till att defekten åtgärdas; produkten får nya delar eller byts ut. Det är viktigt att spara det tygprov som medföljer för flertalet av våra möbler i tyg. Tygprovet sitter i ett kuvert på möbelns undersida. Detta tygrov kan behövas för att färgmatcha din eventuella reservdel.

Vi har enligt Konsumentverket rätt att i första hand åtgärda/laga produkten. Om ärendet tillåter kan vi annars komma överens om annan skälig kompensation i ärendet.

Vänligen observera att samma fraktalternativ/tilläggstjänster gäller vid reklamation, som vid ordinarie leverans. Detta innebär att inbärning/bortforsling/monterings-tjänst tyvärr inte kan erbjudas för alla orter.

6. FEL VID LEVERANS

Inspektera varorna omgående vid leverans. Det är kundens skyldighet att kolla igenom att leveransen stämmer vid leverans. Om någon skada, fel eller brist upptäcks ska detta reklameras till Sweef omgående. Om du mottar en felaktig eller defekt produkt, byter vi ut de delar som är skadade, lagar eller byter ut produkten. Om ärendet tillåter kan vi annars komma överens om annan skälig kompensation i ärendet. Om ni inte reklamerar inom en vecka anses ni ha godtagit leveransen.

7. TRANSPORTSKADA

Det är kunds skyldighet att kolla igenom skicket på sina varor vid leverans/uthämtning. Inspektera godset omgående vid leverans/uthämtning, detta gäller även vid leveransvalet "Hämta själv". Eventuella skador på emballage och/eller gods måste fotas och bör även påtalas direkt till chaufför/ombud. Gör även en skriftlig notis om skadan på exempelvis fraktsedeln som chaufför/ombud också skriver under på. Spara den påskrivna fraktsedeln, skadat emballage/gods och bilder på defekterna som underlag för reklamationen. Skada, fel eller defekt ska reklameras till Sweef på reklamation@sweef.se. Reklamationen ska skickas inom en vecka efter leverans/uthämtning, annars anses ni ha godtagit godset/leveransen.

8. ÅNGERRÄTT & RETUR

Som privatperson har du 14 dagar på dig att ångra ditt köp från den dag du mottagit varan. Du har rätt att öppna förpackningen för att se till att du har fått rätt vara, men se till att vara försiktig så att du kan stänga originalförpackningen igen.

Vid retur av möbler
- Originalförpackning, returnerad inom 14 dagar. Vara ej uppackad - 100% återbetalning.
- Uppackad vara, returnerad inom 14 dagar. Ej använd, inga skador eller fläckar på produkten - 75% återbetalning.

Vid retur av inredningsdetaljer
- Originalförpackning, ej använd, inga skador eller fläckar på produkten, returnerad inom 14 dagar - 100% återbetalning.
- *Täcken/huvudkuddar - Eftersom täcken är en hygienprodukt kan du inte returnera ett täcke du packat upp ur påse/använt och sovit i. Endast oanvända täcken i originalförpackning (påse) godkänns som returer.

Det är kunds ansvar att bekosta returfrakten, samt att emballera produkten för att klara returfrakten.
Vi hjälper gärna till med returbokningen. Kontakta oss för retur.

*Möbler - Får du leverans med Bring ber vi dig som kund att behålla den pall godset levereras på. Detta då denna pall är nödvändig för att kunna genomföra en eventuell retur. Ska godset behållas kan pallen kasseras.
*Möbler - Vänligen observera att samma fraktalternativ/tilläggstjänster gäller vid retur, som vid ordinarie leverans. Detta innebär att bärhjälp/nedmonterings-tjänst tyvärr inte kan erbjudas för alla orter.

Vi tillämpar konsumentverkets riktlinjer och följer därför Distansavtalslagen och Konsumentköplagen samt Branschreglerna för postorder. Länk till Riksdagens sida om distanshandelslagen. Där står det bland annat om Undantag från ångerrätten, vilket du även kan läsa kort om nedan.

Undantag från ångerrätten

11 §Ångerrätt gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts,
2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen,
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel.

9. PRODUKTINFORMATION

Sweef AB reserverar sig för eventuella fel i produktinformationen som finns i Internetbutiken eller i tryckmaterial samt kan ej heller garantera att bilder exakt återger produkternas verkliga utseende.

10. KUNDUPPGIFTER

De uppgifter du lämnar till oss kommer inte att vidarebefordras eller säljas vidare på något sätt eller i någon form. Vi använder informationen för att kunna handlägga din order. Din e-postadress används för att sända orderbekräftelsen till dig och om vi behöver kontakta dig. När du handlar hos oss så registreras du automatiskt på vårt nyhetsbrev. Om du inte vill ha vårt nyhetsbrev så avregistrerar du dig enkelt via länken i mailet när du får det första nyhetsbrevet.

11. PERSONUPPGIFTER (GDPR)

Sweef AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. För att du bättre ska förstå hur vi behandlar information om dig redovisar vi nedan våra grundläggande principer för behandling av personuppgifter.

När du handlar på Sweef lagrar vi följande information om dig:

  • För- och efternamn
  • E-postadress
  • Adressuppgifter
  • Telefonnummer
  • Beställda produkter

Detta görs i syfte att ge dig bästa möjliga hjälp före, under och efter köp. I och med att du besöker vår webbsida och anger personuppgifter i samband med köp samtycker du till behandling av dina personuppgifter. Alla som besöker webbplatsen lämnar också elektroniska spår, som kan utgöra personuppgifter. Sweef använder sig av cookies för att lagra information om pågående köp. I och med besök på webbplatsen samtycker du till detta. Vill du inte tillåta cookies kan du ställa in det i din webbläsare.

Personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter är Sweef AB, org nr. 556850-4681. Personuppgiftsombud är Ludvig Ungewitter. Vid hemkörning så lämnas personuppgifter till speditören och vid uthämtning behöver vårt lager veta om ditt namn för att du ska kunna hämta varan. Kunden har alltid rätt att få sina personuppgifter raderade på begäran, kontakta oss i så fall. Du måste ha fyllt 18 år för att få göra en beställning på Sweef.se.

Vi har ej tillgång till dina kortuppgifter, personnummer eller annan betalinformation. Den informationen tillhandahålls av våra betalpartners Klarna och Stripe.

12. TVIST

Vid en eventuell tvist har vi som policy att följa allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Mer om Allmänna Reklamationsnämnden kan du läsa på deras hemsida.