Sweef eEquity i Buffeln

Sedan 2010 har riskkapitalbolaget eEquity hjälpt växande verksamheter med digital prägel att ta sig till nästa nivå.

Möbelföretaget Sweef klev in som hungriga inredningsunderdogs 2011 och har sedan dess hittat hem till allt fler konsumenters hjärtan och vardagsrum.

Med AHL Partners som rådgivare har bolagen funnit varandra och kommit fram till att  läget är perfekt för att växla upp med gemensamma krafter.

–   Vi ligger precis i det skede där man går från ett litet företag till ett större och måste börja hantera saker och ting på ett annat sätt än förut. Med musklerna från eEquity kan vi ta det steget snabbare, säger Ludvig Ungewitter, VD och grundare på Sweef.

eEquity känner sig  varma i kläderna inför det nya partnerskapet. Med flera liknande resor i bagaget finns ramverket, kunnandet och kontaktnätet som krävs för att accelerera bolagsresan.

–   Från vårt håll befinner sig Sweef i det perfekta läget för oss att komma in med den samlade kunskapen från bolagen i vår portfölj. De har ett starkt varumärke, fantastiska produkter och en stabil hemmamarknad som man både kan fortsätta expandera och, inte minst, ta internationellt, säger Jessica Mattsson, partner på eEquity.

Förutom kompatibla bolagsprofiler är omständigheterna särskilt gynnsamma när det gäller E-handelsmarknaden som helhet, och inte minst i segmentet hem och inredning.

–   Det är ett flertal större trender som alla pekar åt rätt håll, dels en snabbt ökande ehandelspenetration inom möbler, dels ett ökat intresse för heminredning och dels en tydlig personaliseringstrend vilka alla bådar mycket gott för Sweef. Det här var rätt tydligt även innan pandemin och utvecklingen har snabbats på under det senaste året, säger Jessica Mattsson.

För alla expanderande företag idag och i synnerhet de som jobbar med tillverkning och transporter är miljöaspekten en given punkt att engagera sig i. För Sweef har hållbarhetsfrågor varit en naturlig del av företaget sedan starten och är något som följer med in i framtiden.

–   Vi har aldrig jobbat med reor, kampanjer eller fria frakter vilket ger ett icke-påtryckande försäljningssätt. I stället försöker vi vägleda kunderna så mycket som möjligt så att de köper det som de verkligen behöver och passar deras livssituation. Cirka 80% av våra ordrar är beställningsvaror och så vill vi fortsätta jobba även när vi skalar upp, säger Emma Ungewitter, verksamhetschef på Sweef.

För mer information, vänligen kontakta:

Ludvig Ungewitter
ludvig@sweef.se

Jessica Mattsson
jessica.mattsson@eequity.se

eEquity grundades 2010 och är en ledande investerare inom digital tillväxt i Norden. Portföljen består bland annat av Pricerunner, Footway, NA-KD, iDeal of Sweden och Lavendla. eEquity har totalt investerat över SEK 2,5 miljarder i 35 bolag över fyra fonder. eEquity investerar i bolag som omsätter mellan SEK 50–200 miljoner med ambitionen att skala dessa till lönsamma och globala miljardbolag. Investerare i eEquity-fonderna är bland annat European Investment Fund (EIF), större family offices och finansiella institutioner. eEquity leds av de tidigare e-handelsentreprenörerna Patrik Hedelin och Magnus Wiberg.

Sweef är en e-handel för möbler och inredning som öppnade 2011. Genom effektiv logistik, fokus på utvalda modeller samt låga omkostnader säljs unika kvalitetsmöbler till oslagbara priser. Hjärtat av verksamheten återfinns i showroomet på Drottninggatan 75 i Stockholm där sortimentet finns att provsitta, idéer till nya modeller tas fram och där det går lekande lätt att förtrollas av den stora palett av tyger och färger som gör det möjligt att skapa personliga versioner av varje möbel.