Alla skutor måste ha en kapten och på Sweef gick det ärofulla uppdraget nyligen till en herre vid namn Felix Kruth.

I ett samtal med den sprillans nya VDn talades det om storslagna mål, glädjen att sälja samt om ett horribelt modellplan i plast som aldrig kommer att lämna byråhyllan.

”På den tiden hade jag rakat hår, rastakläder och tyckte jag var asfrän.”

Vad pysslade du med innan Sweef?

Jag startade mitt första bolag i gymnasiet tillsammans med min tjej. Det var en digital resebyrå som gick ganska så bra, så jag skibummade i Åre, jobbade extra på ett fik och kände att livet var fett i allmänhet.

På den tiden hade jag rakat hår, rastakläder och tyckte jag var asfrän – men såhär i efterhand var det kanske inte så coolt.

Efter det flyttade jag till Stockholm och siktade in mig på Handels men hamnade på Sportamore där jag fastande för e-handel. Jag blev kvar där, bytte tjänst en gång i halvåret tills jag tog över en marknadsavdelning.

Sen jobbade jag ett tag på JL som ansvarig för deras digitala färd globalt, därefter tillbaka till Sportamore som försäljningschef och sen hamnade jag här på Sweef.

Hur är ditt intresse för möbler och inredning?

Jag har alltid haft ett intresse för mode och konst och inredningen har kommit med det. Min favoritepok är efterkrigstiden, när modern design blev modern design – en riktigt häftig period.

Något favoritföremål?

Jag har försökt köpa lite möbler här och där när jag haft möjlighet. Det coolaste jag kommit över är drinkvagnen Cargo designad av Gunilla Allard i en limited edition-utgåva i rött skinn. Men nu blir det såklart bara Sweef.

”Jag har nog aldrig varit med om en så eklektisk skara människor i hela mitt liv.”

Vad tilltalar dig med att jobba på Sweef?

Först och främst så har jag nog aldrig varit med om en så eklektisk skara människor i hela mitt liv, det är verkligen fascinerande hur alla är så diametralt olika varandra.

Så det blir en otroligt härlig dynamik och det känns att alla har väldigt kul och trivs på jobbet.

Pressen på unga idag, det hårda jobblandskapet och att många mår dåligt märks väldigt lite här. Verkligen ett skitkul klimat att få komma in i.

Samtidigt är det utmanande utifrån ett ledarskapsperspektiv att förstå vad alla motiveras av och få var och en att uppnå sin fulla potential.

Det kommer att ta lite tid, men det är därför jag är här.

”Är det nåt jag avskyr så är det micro management.”

Hur är din stil som VD?

Jag gillar att bygga organisationer som har en ansvarskedja så av den anledningen så är jag ganska rak och tydlig.

Kommer vi överens om att vi ska driva Sweef ihop och behandla varandra på ett visst sätt så är jag väldigt hård på att vi ska hålla det. Då kommer vi ha otroligt kul och utvecklas massor tillsammans.

Är det något jag avskyr så är det micro management. Jag vill ha en organisation som är självspringande i en tydlig riktning.

Så i ett första skede stakar jag ut mål och riktningar – sen fungerar jag som en sorts vallhund.

Hur är din stil som möbelförsäljare?

Jag är ju en tuggare som älskar att sälja så jag är i showroomet minst en timme varje dag. Faktiskt så brukar det bli två, kanske lite för mycket men det är ju så jävla roligt.

Jag ser det lite som en utmaning, hur jag får den som kommer in i showroomet att välja det det den faktiskt vill ha.

Många har sett något snyggt på Instagram och har skapat sig en förutfattad mening om vad de vill ha, men ofta visar det sig att de egentligen vill ha något helt annat. Möbler tar upp en stor yta i ditt hem och väcker mycket känslor så det är viktigt att det blir rätt.

”Totalt objektivt är det mycket roligare att ha en möbel från oss.”

Hur skulle du sälja in Sweef till en person som är på väg att gå till konkurrenterna?

Totalt objektivt är det mycket roligare att ha en möbel från oss, om man kollar på utbudet idag så ser ju allt exakt likadant ut.  Alla varumärken har kollat på vad som funkar på Instagram och kör på det.

Hos oss bygger du ju i princip din soffa själv där du väljer modell, tyg och färg. Antingen klickar du smidigt hem den från hemsidan eller kommer förbi vårt showroom där vår superduktiga personal hjälper till. Det ska vara både roligt och enkelt att handla på Sweef.

Sen håller vi aldrig på med reor eller rabatter, så du behöver inte känna att något är högt prissatt för att kunna reas eller att något du köpt senare kommer på rea.

Du köper en kvalitetsmöbel till ett schysst pris och får proffsig hjälp under tiden – en mycket roligare upplevelse helt enkelt!

”Nu gäller det att representera så nu blir det bara Sweef.”

Hur ser stilen ut hemma hos dig?

Historiskt skulle jag säga att det varit visuellt tilltalande men ganska så fragmentariskt. Ett IKEA-bord här och en dyr designvagn där liksom.

Jag har alltid försökt att köpa svenska grejer där kvaliteten är bra som Skultuna och Rörstrand. Jag köper hellre få saker med hög kvalitet än många.

Men nu gäller det att representera så nu blir det bara Sweef, soffa, säng, matbord, Baggen-pallar… Hemmet kommer mer eller mindre att se ut som showroomet tror jag.

Valnötsbordet och den smaragdgröna soffan kommer garanterat att få det att kännas mer sobert än innan.

Vilken är din favoritmöbel på Sweef?

Innan jag blev anställd och skulle känna in varumärket så fick jag syn på den gigantiska soffan Buffeln i guldsammet som jag blev helt jävla slagen av.

Men tyvärr blev den nedröstad hemma så jag köpte guldsammetkuddar istället.

Om du hade no-limit på kontot, hur skulle ditt hem se ut?

Jag hade haft ett gigantiskt penthouse i New York i genomgående 50-60-talsstil. Mycket möbler, bord med tidningshögar, expressionistisk och abstrakt konst.

En exklusiv känsla men samtidigt hemtrevligt – det värsta jag vet är hem där det känns som att ingen bor i.

Vilket är det märkligaste föremålet du äger?

Ett 45-centimeters Turkish Airlines plan i plast som ser ut som om det är på väg att lyfta. Jag fick det av en gammal kollega och det påminner mig om en rolig tid i livet. Så det har stått på min hylla i två år och gör min flickvän komplett galen.

”Den dagen jag kliver ut härifrån så ska vi omsätta ett par 100 miljoner.”

Vad vill du uträtta på Sweef?

Den dagen jag kliver ut härifrån så ska vi omsätta ett par 100 miljoner. Vi ska fortsätta att växa men med lika hög kundnöjdhet och samma känsla hos personalen. Det är det viktigaste, även om vi blir 100 så ska samma sköna Sweef-känsla som personalen utstrålar vara densamma.

Har du någon god Sweef-historia redan?

Nu har jag ju bara jobbat någon månad men jag höll på att få en chock när jag hörde Sweef-låten för första gången. Jag skulle kalla det för ett av de mest fantastiska musikstyckena som skrivits. En tjej som köper en soffa och får en massa kompisar – det är något vackert i det!

Den delades till alla vänner och gick på repeat hemma hos mig den dagen.

Slutligen, någon dold talang?

Klappa med en hand. Lyssna!

 

//Sweefarna

# # # # # # # # # # # #

11 mars, 2019