Det enda man vet är att det aldrig blir som man tänkt sig… En Ferrari bredvid ett kuddkrig i bäddsoffan Björnen framför turkost vatten vid Blå Lagunen på Gotland är mer än de flesta hade kunnat fantisera ihop för Sweef i början av 2013.

Strax innan midsommar bjöd Sweef in till öppen fotografering. Redo med skumpa, housemusik och soffor på klipporna vid Skinnarviksberget i Stockholm hoppades vi att i alla fall några av våra kompisar skulle komma förbi. Fotografen Mini Gemoll fick inte en lugn stund. Folk blev som tokiga av att sitta, ligga och hoppa i sofforna när de fick den odelade uppmärksamheten av en erfaren reklamfotograf.

Där och då kände vi att det nya reklam-konceptet skulle funka. Sweef stack till Gotland i augusti med två fulla lastbilar och en lånad Ferrari för att fortsätta på fotokonceptet utan regi, modeller, eller lokaler. Vi blev den ambulerande fotofesten på Gotland under några magiska dagar med strålande sol och massor med människor som gjorde just sin grej i våra möbler.

När vi startade Sweef för 2 år sedan gick vi igenom vad vi skulle vara, hur vi skulle se ut och hur företaget skulle kännas. Vi klippte och klistrade med utrivna sidor från magasin för att göra ett collage, en så kallad mood board. För att ytterligare förtydliga vår grafiska profil, look och känsla valde vi ut ett gäng värdeord. Glädje, mänskligt och ballt var några av orden som återkom flera gånger. Vi ville göra snygga saker utan att det skulle bli kallt eller pretentiöst. Vi ville vara inkluderande och någonting man kan relatera till. Under sommaren ändrade vi helt den grafiska framtoningen i alla kanaler. Fotografierna med vanliga människor i våra möbler från eventen i Stockholm och på Gotland blev grunden för all vår kommunikation.

2013 är verkligen ett magiskt år då ”allt” har hänt. I januari flyttade vi ut från Ludvigs kök till ett kontor på Södermalm i Stockholm. Samtidigt lanserade vi en ny variant av den omåttligt populära bäddsoffan Björnen, nu som en rak soffa utan divan. Vi ville utvidga sortimentet ytterligare och började med mattor under mars. Patchworkmattorna vi tog in är bearbetade gamla persiska mattor som färgas in och sys ihop till nya kreationer. Under våren lade vi till bäddfåtöljen Ormen och gjorde om vår soffa Katten för att öka komforten och göra den snyggare.

Sommaren 2013 relanserade vi Sweef.se med fotografier från fotoeventen i Stockholm och på Gotland. Under augusti lanserade vi ett helt sortiment av soffor, fåtöljer och fotpallar i Howardstil. Vår howardsoffa Lejonet med svängd rygg och dun i sitsen blev snabbt en storsäljare. Samtidigt intensifierade vi arbetet med sociala medier, nyhetsbrev och roligare innehåll på siten. Vi hittade vårt uttryck i digitala kanaler tillsammans med byrån Tatchit med Christian Ronnerstam i spetsen.

I september började Josefine Helen på Sweef. Hon tog snabbt på sig ansvaret för den dagliga marknadsföringen. Josefine bloggar, instagrammar, gör inlägg på facebook och skriver nyhetsbrev för Sweef. Arbetsmängden har snabbt växt till att motsvara en mindre nyhetsredaktion. Vi har hittat ett sätt att skapa innehåll om möbler och inredning som intresserar folk. Ett kvitto på detta är att Sweef på Facebook nyligen fick över 5 000 likes.

Under november och december har vi ökat sortimentet snabbare än någonsin. Vi har tagit in ett gäng nya kompakta bäddsoffor med samma bäddfunktion som den beprövade soffan Pantern. Men vi har också utökat med den stora och djupa bäddsoffan Grizzlyn, som liknar Björnen både till utseende och funktion.

Sedan den 1 november har Sweef numera showroom i Västberga strax utanför Stockholms innerstad. Nu när vi ser reaktionerna på våra möbler och det vi planerar att ta in i sortimentet, blir det ännu tydligare vad vi ska göra för att leva upp till vår slogan: ”Sveriges skönaste möbler”. Vi kommer fortfarande att sälja möbler av hög kvalitet och leverera blixtsnabbt från vårt lager i Stockholm. Vi kommer fortfarande att ha det mest prisvärda sortimentet oavsett vilken kategori av möbler vi utökar med. Sweef kommer dessutom att fokusera mer på design och produktutveckling. Vi är övertygade om att snygg, kul och funktionell design är ännu viktigare tidigare. Det ska vi satsa ännu mer på när vi går in i 2014.

Tack för 2013 – Vi önskar att 2014 blir ditt skönaste år hittills.

# # # #

1 januari, 2014