Häromdagen bläddrade jag i en inredningstidning och möttes av röda prislappar med siffror som 9999 kr, 12950 kr, osv. Än idag är det många företag som prissätter sina produkter med någon ynka kronas marginal från jämnt belopp för att få priset att framstå som billigare än vad det egentligen är.

Vad tycker vi?
Vi på Sweef tycker att det är fjantigt. Vår syn på prissättning känns så självklar. Varför låtsas att något kostar mindre än vad det gör? Nej, det begriper vi oss faktiskt inte på.

Varför?
Vi vill att det ska kännas väldigt enkelt från första början, direkt när en kommer in på hemsidan. Att klart och tydligt se produkterna och vad de verkligen kostar känns som en självklarhet. För oss är det viktigt att vara öppna och transparenta. Dessutom behövs det knappast något trollande med priserna – vi har ju redan bäst deal av alla.

Är detta en idealistisk tanke?
Med dagens informationssamhälle så finns det inte längre något utrymme till flum. Kunder och människor vill se exakt vad det rör sig om och vad man får. Det är enkelt att jämföra olika produkter, hemsidor, affärer. Att prissätta på ”gammalt” sätt (3 995kr) är uppenbart ett sätt att försöka förvilla, få det att se billigare ut än vad det är. Vi vill vara tydliga och direkta.

Vi tror att fler och fler kommer börja prissätta som vi.

5 december, 2013